مسافر کربلا

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

رسانهادر زمان مراسم مذهبی

03 آذر 1393 توسط رستمي هفشجاني

مناسبت های مذهبی شور انگیز است، باید توجه داشت از این شور برای افزایش شعور هم در رسانه استفاده کنند. اما این پتانسیل تا حدی است و رسانه تا حدی می تواند معرفت افزا باشد


این جهت دهی ها در چه موضوعاتی استفاده می شود؟

استفاده از ظرفیتهای مهم مذهبی. همه ادیان از این موضوع استفاده بردند، همه ادیان زمان ها و مکان های مقدس دارند. در اسلام زمان ها و مکان های مقدس بسیار زیاد است. مثل مسجد که می شود امر مقدس برای ما. زمانی مثل ماه رمضان، محرم و … زمان های منتسب به امور مقدس می شود. رسانه باید از این ظرفیت استفاده کند. در موقعیت های مذهبی که افراد دلشان با این امر مقدس گره خورده باید از فرصت استفاده کرد. در مواقع عادی بخواهیم از امام حسین (ع) صحبت کنیم مثل این ایام جواب نمی دهد، اما در ایام محرم همه چیز آماده است و تأثیر گذاری بیشتری دارد. و یا صحبت از قرآن در ماه رمضان، انرژی زیادی نمیخواهد . به طور عادی مردم دوست دارند از قرآن بشنوند. استفاده از پتانسیل ها ی مذهبی خیلی خوب است


تلویزیون به عنوان یک رسانه عمومی تا چه اندازه می تواند از این فرصت ها استفاده کند؟


مناسبت های مذهبی شور انگیز است باید توجه داشت از این شور برای افزایش شعور هم در رسانه استفاده کنند. اما این پتانسیل تا حدی است و رسانه تا حدی می تواند معرفت افزا باشد. صدا و سیما طبق گفته امام دانشگاه عمومی است و اختصاصی نیست. اگر توقع این را داشته باشیم که مباحث پیچیده مذهبی در تلویزیون داشته باشیم مخاطب جذب نمی شود چون اصولا مردم برای فراغت و سرگرمی تلویزیون نگاه می کنند پس با ظرافت خاصی باید این مفاهیم منتقل شود. چون به راحتی کانال عوض میشود و رسانه تعویض می شود. تلویزیون خلق شده برای اوقت فراغت. این جنبه حتی در مناسبت های مذهبی هم باید در نظر گرفته شود. حالا از این میخواهیم برای انتقال پیاممان هم استفاده کنیم اما باید حواسمان باشد که چه قدر این ظرفیت وجود دارد، چه اندازه میشود این بار را به دوشش گذاشت؟ این باید شناسایی شود. و در هر رسانه ای متفاوت است.
اگر شناخت درست صورت نگیرد و تلویزیون، روزنامه، منبر و….. اینها را با هم اشتباه بگیریم اقبال عمومی را از دست می دهیم و رسانه ما یک رسانه کم اثر نیمه مرده می شود. یعنی خرج می کنیم، کار می کنیم اما تأثیر اندک می بینیم. این بخاطر این است که رسانه را نشناختیم لذا بار مناسب را روی آن قرار ندادیم. اگر ذات تلویزیون شناخته شود بیشترین تأثیر را می گذارد. در کنار شوری که وجود دارد با ظرافت و هنرمندی باید مفاهیم را منتقل کرد. هنر انتقال پیام، که باید در کنارش به فکر ارتقا شناخت سطح مخاطبان بود


به نظر شما تلویزیون در ایام محرم و معرفی واقعه عاشورا چه قدر موفق بوده است؟..


این نسبی است. در سالهای اخیر تلویزیون موفقیت های خوبی را کسب کرده است . سبک ارائه برنامه های مذهبی تغییر خوبی داشته. شکی نیست که تا حد مطلوب هنوز فاصله وجود دارد اما تغییرات هم محسوس بوده است. مثلا در قبل یک مجلس روضه را در یک تایم طولانی نشان می دادند اما در چند سال گذشته بخش های کوتاه و جدید 7، 8 دقیقه ای تهیه شده که در مربوط به همان سال است، مثل بخش های مراسم حاج محمود کریمی که از شبکه دو پخش می شود.

یک نظمی را با رعایت استانداردها ایجاد کردیم که زدگی ایجاد نمی کند. ما میخواهیم الگو سازی کنیم که چطور عزاداری کنیم. در سخنرانی هم هیچوقت بیشتر از 30 دقیقه پخش نمی کنیم. برنامه های مذهبی را سعی کردیم به سمت پاسخ به معضلات فرهنگی اجتماعی پیش ببریم. کارهایی انجام شده ولی هنوز فاصله خیلی زیاد است. برنامه های مذهبی جزء پر بیننده ها هستند؛ به نظر من ضمیمه هنر در ارائه مسائل دینی می تواند ضریب نفوذ رسانه را حتی در سایر بخش ها افزایش دهد. گاهی فکر می کنیم برای بیشتر دیده شدن برنامه مذهبی آن را کنار برنامه دیگری پخش کنیم اما من برعکس می بینم، اگر اقبال به برنامه مذهبی درست ارائه شود باید سایر برنامه ها کنار این قرار بگیرند تا دیده شوند. برنامه مذهبی خوب مشتری همیشگی و خوبی دارد در صورتی که با پژوهش، محتوای خوب و درست ارائه شود.


مصاحبه: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت

نظر از: رستمي هفشجاني [عضو] 
  • مسافر کربلا
رستمي هفشجاني

سلام
میخواستم عذرخواهی کنم
شرمنده من فک کردم شمادخترین ببخشین

1393/09/25 @ 12:11
نظر از: رستمي هفشجاني [عضو] 
  • مسافر کربلا
رستمي هفشجاني

به به سلااااااااااااام عزییییییزمچطوری؟
قابل شمارونداشت
ممنون ازراهنماییت گلم فرمایشه شمااجراشد….
انشالله در زمره خوبان باشی فدات

1393/09/10 @ 13:34


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

بارش باران

ذکر ایام هفته

کد صلوات



محرم

آمار وبلاگ

امارگیر حرفه ای سایت



موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • رسانه های اجتماعی وکار کرد آن در گسترش فرهنگ عاشورا
  • خون سرخ
  • نقش رسانه در نهضت عاشورا
  • نقش رسانه در فرهنگ عاشورا
  • نقش زنان در نهضت عاشورا
  • فرهنگ عاشورا وراهکارهای برای تحقق معنویات در جامعه
  • نقش خانواده ومدرسه در فرهنگ عاشورا
  • اهمیت نماز از دیدگاه امام حسین
  • اهمیت نماز از دیدگاه امام حسین
  • داستان مردی که به زیارت امام حسین نرفت
  • تبلیغ آموزه های دینی در رسانه ها
  • صفحه ورودی وبلاگ

کدوصیت شهدا

وصیت شهدا

کدحرف متحرک

برنامه سیمادر دهه اول محرم
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس